https://www.voka.be/nieuws/topvrouw-de-kijker-michele-de-coninck
Als er een netwerk is waar ik voor sta te popelen dan is het wel degelijk dat van VOKA Topvrouwen. Hoe Leen de leuke zaken en de interessante topics telkens bij elkaar krijgt, daar sta ik van te kijken. Een topvrouw onder de topvrouwen. Ik ben dan ook trots dat ik mag deel uitmaken van zo een toffe en mooie groep vrouwen.
0 Comments
Wat ik uit beide boeken heb meegenomen, is dat cultuur binnen een bedrijf van groot belang is. Dat je vanuit je rekrutering nadenkt over hoe de medewerker zich moet gedragen bij bepaalde situaties.
Stel jezelf de vragen: - gaat hij/zij binnen mijn groep/afdeling passen? - wegen de juiste skills op tegen de waarden en normen die deze persoon hanteert? - wordt mijn bedrijf een "nice to have" op de CV of komt hij/zij echt om mee te helpen bouwen aan mijn bedrijf? - gaat het hem/haar lukken om fier te zijn op zijn/haar werkomgeving? Niet altijd evident om een keuze op cultuur te maken, maar op lange termijn misschien wel rendabeler. Ik weet niet precies meer waar ik dit gehoord heb, maar het is een quote die me wel is bijgebleven.. "Hire the attitude and train the skills" Is een sterke en duidelijke quote die ik zal hanteren wanneer we ooit met het bedrijf personeel zouden aanwerven.
Bij VOKA Mechelen heeft men Peter Plusquin uitgenodigd om ons een klare kijk op Smart Webtools te geven. En wat voor een tools! De ene volgde de andere op en ik heb er direct enkele uitgeprobeerd..
Symbaloo: geeft je een weergave van al je websites die je gebruikt. Je moet ze er natuurlijk zelf inzetten. Hoe meer je er bij elkaar zet hoe handiger, want je hoeft niet meer in je favorieten of geschiedenis te gaan kijken hoe die ene website nu ook weer noemde. Padlet: zoals doodle.com is padlet een online tool om ideeën te vergaren voor een event, nadat je doodle.com gebruikt hebt om een datum te bepalen voor je event, gebruik je padlet om ideeën te spuien, super tof zowel privé als professioneel. Tellagami: Trek je snuiten of ben je onzeker wanneer er camera's op je gericht zijn? Dat is dit wel de tool om een boodschap over te brengen met je eigen stem. Neem je boodschap op en de avatar lipt gewoon mee met je woorden! Ik heb hem even getest ;-) Dit was mijn top 3, maar er waren en natuurlijk nog wel een aantal... Daar ga ik voor! Gedurende mijn volledige loopbaan in dienstverband heb ik me geërgerd aan het feit dat mijn werkgever niet was ingesteld op "een leven lang leren". Telkens weer was het een opdracht om hem/haar te overtuigen om een seminarie, een workshop, een opleiding, enz... te mogen volgen. Zeker wanneer deze tijdens de werkuren doorging. De redenering was: "de opleiding kost geld en je afwezigheid ook..." Als freelancer/consultant/zelfstandige bepaal je dit nu zelf! Wanneer je werkt, waar je werkt en hoe je je tijd indeelt. Een verademing! Mee met de schoolgaande jeugd heb ik me dus ingeschreven voor een opleiding aan de Open Universiteit. Niet zozeer voor het behalen van een academische bachelor of master, maar eerder om op eigen ritme kennis op te doen over mijn vakgebied. Ik heb gekozen voor bedrijfskunde, waarin personeelsmanagement, financieel management, project management en marketing aan bod komen. Hoe werkt het? Je krijgt een aantal boeken toegestuurd over de betreffende studie en je hebt toegang tot een online platform waar je webinars over de verschillende hoofdstukken kan volgen én kan terugvinden indien je ze gemist heb. Stap voor stap begeleiden ze je door je cursus. Voor personeelsmanagement vragen ze je per hoofdstuk de gelezen theorie toe te passen op 2 uiteenlopende bedrijven, je merkt onmiddellijk dat de aanpak binnen die bedrijven compleet anders is, wat je dan weer de theorie beter doet onthouden. Voor mezelf moet ik dan wel die studieuren inplannen, aangezien ik van geen ophouden weet indien ik er aan begin. Zo kan ik hele namiddagen, maar ook tot in de late uurtjes bezig zijn met lezen en uitwerken van de theorie. De volgende morgen heb ik dan een probleem... Dus, de boodschap (voor mij althans) is... blokken van maximum 2 à 3 uur inplannen en een aannemelijk tempo voorzien! Voor iemand die graag op eigen tempo kennis vergaart, zeker een aanrader! Dat ik een schoenen-addict ben, dat weten er veel. De aankondiging van Artemis heeft me dan ook aangetrokken door enerzijds de gasten, die kwamen spreken en anderzijds de locatie waar het gehouden werd, ... SONS te kruishoutem. De rit naar Kruishoutem was lang, maar eens ik op de oprijlaan reed, verscheen een gigantisch staaltje van architectuur. De wagens verraadde het aantal geïnteresseerden en ik had het gevoel dat de rit niet voor niets was geweest. SONS of Shoes or no Shoes is een schoenenmuseum waar een lading aan schoenen tentoongesteld worden. Je kan er schoenen bezichtigen van moderne tot etnografisch naar bekende designers shoes. De moeite om een bezoekje te brengen.
Ik dacht dat ze niet te evenaren waren... Baguetel te Lier, een broodjeszaak naar mijn hart. Tijdens mijn tewerkstelling bij LEO Pharma te Lier hebben we veel beroep op hen gedaan. Allerhande broodjes en creatieve slaatjes passeerden daar de revue, voor lunch, meetings en recepties. Het gevolg was dat wanneer mijn tewerkstelling daar ten einde was, de zoektocht naar een andere broodjeszaak kon starten. Want de werkplaatsen konden wat verschillen, van Wijnegem, naar de Antwerpse haven tot in Vilvoorde. Telkens ik een slaatje bij de locale leverancier bestelde, had ik het idee dat er een basis slaatje bestond (sla, tomaat, aardappeltjes, potwortelen en een eitje) met de gevraagde nuance erin. Waar mijn voorkeur naartoe ging, was mozzarella, feta, geitenkaas en af en toe een tomaat garnaal. En "elk" slaatje smaakte hetzelfde... euh... hadden mijn smaakpapillen het begeven? Resultaat -> de lunch werd overgeslagen, want 's morgens stond mijn hoofd er niet naar om zelf een slaatje te maken :-/ Tot we in het "ondernemersforum" van Unizo kennis maakte met "Heerlik"! Sabine maakt als geen ander de lekkerste wraps en slaatjes voor je lunchmeeting. Het was een verademing wanneer we de genodigden voor de lunch iets lekkers konden aanbieden. En wat een smaken! Het assortiment is gigantisch... Van slaatjes tot picnic assortimenten, met heerlijk brood en de bijpassende sauzen. Heerlijke verse wraps en vers fruit. En alles met liefde gemaakt, want het is haar passie! Wanneer er tijdens de lunchmeeting wraps overblijven, kunnen we deze gerust de dagen daarna meenemen, zo vers zijn ze. Sabine... Bedankt! You saved my lunch :-)
Alles startte met een Pecha Kucha voorstelling over jezelf en je bedrijf. Ik hoorde het in Keulen donderen... Een presentatie dus in een andere vorm. De PowerPointpresentatie laat 20 beelden zien in 6 minuten en 40 seconden. Je hebt dan per slide 20 seconden de tijd om toelichting te geven. Samen met Johan De Keyser, de trainer en humoroloog van dienst, werd de eerste sessie, één om nooit te vergeten :-) Na die 1ste sessie voelde het alsof je de groep al jaren kende en toch waren er nog maar een 8-tal uurtjes gepasseerd. Verder ging het van het beoordelen en verbeteren van je bedrijfswebsite naar B2B vs B2C. Hoe begin je aan een marketingplan en een business strategie? Van marketing strategie tot een communicatie plan. Wat houdt e-commerce in en hoe vertaal je dit naar je business. Maar ook je verkoop en presentatie technieken werden onder de loepe genomen. Pure ernst en humor vulden elkaar aan, er was ruimte voor eigen ervaring uit te wisselen, raad te vragen en je zegje te doen. In elke sessie nam je wel iets mee waarmee je in je eigen bedrijf aan de slag kon. Tijd dus voor een nieuwe ervaring! Plato "Ladies" start in september en ik ben erbij... Het laat je stilstaan, nadenken, werken en verwerken. Want zeg nu zelf, ...in een maatschappij, waar je altijd perfect moet zijn, niet door de mand mag vallen en "happy" op ons voorhoofd dient te staan, kan het af en toe wel eens spannen.
Op de laatste donderdag en vrijdag, 27 en 28 november, organiseerde Vlerick het 11de HR symposium voor de Executive Master Classes in HRM. Deze keer vond het plaats in de Radisson Blu hotel te Spa. Het thema van die avond... "HR is dood" Op een ontspannen manier, een open space, hebben we als deelnemer zelf de onderwerpen gekozen, die het meest in vraag gesteld werden binnen bepaalde bedrijven. Je had dan de mogelijkheid om binnen en buiten te lopen in de verschillende zalen waar de topics doorgingen. Is het wel degelijk zo? Is HR aan zijn terugtocht bezig? In KMO's vind je van tijd geen HR afdeling, maar zit heel het payroll gebeuren bij financiën gepropt en vindt de zaakvoerder het niet nodig om zijn personeel te ontwikkelen of te motiveren. Een werkgever dient te begrijpen dat de mensen, die voor hem werken zijn kostbaarste bezit zijn. Ook van de werknemer uit moet een "goeie" werkgever op handen gedragen worden. Dat we met z'n allen langer moeten gaan werken is een feit. Nu is het 65, daarna zal het stilaan naar de 70 neigen. Dus het is belangrijk dat je je job graag doet, dat je met "goesting" gaat werken. Maar ook dat het niet aanvoelt als werken, maar een interessante, uitdagende, inspirerende bezigheid is, waarvoor we betaald worden. Er zijn die dagen dus heel interessante zaken naar boven gekomen. - Flexibele rollen voor werknemers - Andere aanpak van rekrutering - Uitwisseling van personeel met andere bedrijven - Cultuur change van werkgever over onbetaald tijdskrediet zonder motief - Flexibelere invulling van werkuren - eHR wat kan en wat niet kan - Hoe omgaan als werkgever met mensen die toch willen staken En nog vele andere zaken, die door samenwerking en een goed doordachte aanpak, zeker moet verwezenlijkbaar zijn. Want zeg nu zelf... pensioen... voor mij hoeft het niet, wanneer ik graag doe waarmee ik mee bezig ben en wanneer ik af en toe de mogelijkheid heb om met mijn achterste in het zand te zitten en mijn voeten in het water ;-) ... dan ben ik de gelukkigste mens op aarde! Dus, om het kort samen te vatten... HR is NIET dood! Er is enkel een andere manier van denken nodig. Misschien wel de denkpiste van een freelancer :-D De CV anders bekeken… Eruit springen als mens in de maatschappij, als sollicitant tussen de vele werkzoekenden, als ondernemer tussen de verschillende bedrijven… Het is een uitdaging! Want we doen niet aan sheeping… niet waar Jef Staes ;-) Een CV opmaken is soms een hele klus, niet alleen wat we schrijven maar ook hoe het eruit ziet. Word, Powerpoint, Indesign,… zijn een aantal programma’s waarmee we een CV in de kijker kunnen zetten. Ook sites zoals vizualize.me en pinterest kunnen van je CV een juweeltje maken. Originele CV’s vind je overal op het net, zelfs op YouTube… Voor ieder wat wils! Ikzelf heb Prezi uitgeprobeerd, de zogenaamde opvolger van Powerpoint. Voor mijzelf is Powerpoint “spielerei” waar ik graag presentaties mee maak. Afhankelijk van diegene die het aanschouwt, kan er meer of minder schwung in een presentatie gebracht worden. Het gebruik van beide programma’s is afhankelijk van welke boodschap je wil brengen, je publiek en natuurlijk jezelf! Alhoewel ik zelf meer ervaring heb met powerpoint, vind ik het een leuke aanvulling op het presentatie-gebeuren. Enkele mooie voorbeelden: The Thinking Shed Prezi op z’n best En waarom geen CV in prezi? iAssist in prezi-vorm Dus, aan het werk ermee! Mijn 3 pro’s 1. er zit schwung in de presentatie 2. het is gemakkelijk te gebruiken 3. als je er niets op tegen hebt dat je presentatie publiek staat, kan je het gratis gebruiken Mijn 3 con’s 1. een heel basic tekst-editor 2. er zijn maar 3 transities en 1 animatie beschikbaar 3. je kan het niet aanpassen aan je publiek, er blijft altijd een schwung inzitten if you like it or not! Is solliciteren een drama voor jou? Zijn het de brieven of loopt het mis bij een gesprek? Solicit’Aid kan je daarbij helpen. Een werkgever beoordeelt je al vanaf het papiertje dat je hebt opgemaakt en kiepert brieven, die niet voldoen steevast de papiermand in. Je krijgt dus maar één kans… grijp ze! Solicit’Aid biedt je 3 formules aan:
Een statement voor heel wat freelancers! Vrije keuze van projecten, flexibiliteit wat uren betreft, je tijd zelf invullen, je expertise doorgeven… dit is nog maar een greep uit de vele redenen waarom iemand als freelance opstart. Vanmorgen leek het me dan ook interessant om een webinar te volgen via het Unizo platform “Love to be free” – Voorstelling freelance barometer. Zij hebben het profiel van de Vlaamse freelancer in kaart gebracht en rijken dan ook een aantal handige tools aan, zoals een uurtarief berekenaar en een nacalculator, want wie wil er niet weten of een project al dan niet rendabel geweest is. Ook werden er enkele tips meegegeven over leuke co-working plaatsen, terug te vinden op hun website http://www.lovetobefree.be. Als freelancer wil je de dingen doen die je graag doet én goed doet, je wil bedrijven mee helpen hun doel te bereiken. En wat is er leuker om telkens in een andere omgeving te kunnen werken, interessante projecten te kunnen starten en met succes beëindigen, zodat al die opgedane ervaring van het ene bedrijf naar het andere kan overgedragen worden. Een freelancer kan even toegewijd zijn projecten op zich nemen dan een vaste werknemer, soms zelfs nog meer… De werkgever moet er alleen mee in geloven en het nut ervan inzien. Freelancers join forces! Afspraak op Love To Be Free ;-) Nu hebben we het gevonden!
Geen kopzorgen meer maken over “wat gaan we deze week weer eten” en “wie gaat de boodschappen halen”… Wat elke week een “burden” was, moet nu opgelost zijn ;-) Maandag rond 20u zal er aan de deur gebeld worden, er wordt dan voor 5 dagen boodschappen geleverd en al wat wij moeten doen, is het klaarmaken en opeten. Super, niet? Gin tasting… wel eens wat anders dan een wijn- of whisky tasting, maar daarom niet minder interessant. We wisten niet wat we ons er moesten bij voorstellen en ook de opkomst was blijkbaar een succes. Meer dan 20 geïnteresseerden kregen 10 gins te proeven. Dat er zoveel verschil in was, had ik nooit gedacht! En dat er een keuze zou zijn tussen 500 gins in totaal, nog veel minder! Om het even simpel uit te leggen, hebben de Engelsen rond 1600 de Jenever ontdekt in de Nederlanden. Engelsen, zouden geen Engelsen zijn, indien ze het lekkere goedje, dat ze hebben leren kennen “oversees”, naar eigen believen op smaak zouden brengen. Het geschiede zo… en “Gin” ontstond. Dat er de dag van vandaag wel in elk land een eigen gin terug te vinden is, was voor mij nieuw. En wat nog nieuwer was, … je kan gin indelen in 4 flavours. Van elke flavour kregen we dan ook het verschil te proeven. De “citrus” gin, de zoetere gin, de florale gin en de kruidige. Elke gin hangt er wel ergens tussen. Onze voorkeur ging uit naar een gin die bengelt tussen de kruidige en de citrus versie, een Belgische Biercee en een Spaanse Gin Mare. Eén van de ingrediënten van de Biercee gin was duidelijk de cacao. Super lekker! De Gin Mare daarentegen, deed het met zijn ingrediënten van rozemarijn, olijven, tijm en basilicum, zeker niet minder goed. Met de respectievelijke “natuurlijke” tonics werden ze op smaak gebracht, waarin dan ook weer verschillende smaken bestaan, zoals de neutrale tonics, de aromatische en de fruitige. Voor elk wat wils dus! UAV’s of drones worden in de media af en toe wel eens negatief afgeschilderd. Maar dat het voor bepaalde sectoren een hulp kan zijn én dan nog eens kostenbesparend, wordt vaak vergeten.
Daarom zorgde Mediacademie, samen met MediaNet Vlaanderen en BeUAS, voor een workshop waarin zowel de positieve als de negatieve aspecten aan bod kwamen. Met name, wat met luchtvaartwetgeving, radio- en telecommunicatiewetgeving en privacywetgeving? Hoe ver staan ze met de wetgeving? Eerlijk gezegd… er is al heel hard gewerkt sinds 2012 en hopelijk kunnen we in de zomer van dit jaar toch al met iets verder. Dat het nog een kleine markt is, is geweten. Maar eens die wetgeving op punt staat, zou het wel eens uit zijn voegen kunnen barsten. In ieder geval, DRONE@WORK is klaar voor de markt van inspecties en mappings! Minimize the risk, Maximize the details |
Archives
May 2021
BloggenInteressante topics geef ik graag mee met eender wie mijn website bezoekt. You like it or you hate ;-) Categories |